Facklig Plattform Iran - verksamhetsrapport

Internationellt Verksamhetsrapporten gäller perioden juni, augusti och september.

Uttalande till stöd för Kvinna - Liv - Frihet

Publicering av en hyllning till de iranska kvinnornas feministiska uppror; Kvinna Liv Frihet. Detta uttalande har skickats till alla fackliga organisationer vi samarbetar med och till ITUC. Våra franska kamrater har även översatt och publicerat detta uttalande på franska. De iranska kvinnorna fortsätter med sitt civila motstånd och kämpar mot lagstiftningen om Ärbarhet and Hejab. Uttalandet bifogas nedan.

13 september 2024 - Kvinna, liv, frihet (pdf)

13 september 2024 - Women, life, freedom (pdf, english)

Global kampanj - No to Capital Executions

FPI tillsammans med övriga fackliga organisationerna fördömer de pågående avrättningsdomarna.

Enligt uppgift har enbart under augusti månad 94 fångar avrättats i Iran. I verksamhetsrapporten för perioden april till juli redovisades namnen på 41 dödsdömda politiska fångar. Sharifeh Mohammadi, kvinno- och arbetaraktivist samt Pakshan Azizi kurdisk kvinna, socialarbetare och reporter, Varishe Moradi samt Nasim Gholami Simijari tillsammans med 9 andra politiska fångar riskerar att avrättas. De dömdes till döden för samröre med de väpnade grupper som kämpar mot regimen vilka numera kallas ”Baghi”.

FPI publicerade ett aktuellt uttalande om den mycket svåra situationen i Iran. 45 avrättningar inom två veckor, fängslande av fackliga, politiska och civila aktivister.

Det pågår en global kampanj med krav på ett omedelbart stopp av alla avrättningar, den heter No to Capital Executions i Iran.

De poliska fångarna i bland annat i Lakan-fängelset i staden Rashat och även i Ewin- fängelset strejkar varje tisdag i protest mot avrättningsdomarna för Sharifeh Mohammadi, Pakshan Azizi med flera.

Krav om omedelbar och villkorslös frigivning av Fackliga aktivister

• FPI uttalande med krav om omedelbar och villkorslös frigivning av Esmail Maddadi, Davood Razavi ledamöter i Syndica Vaheds
  • Sepideh Ghaljan, arbetaraktivist, arresterades tillsammans med 9 andra arbetaraktivister i samband med arbetarnas strejker vid sockerförtaget Neishekar haftape
  • Anisha Asadullahi översättare och facklig aktivist som är gift med Kivan Mohtadi som nyligen frigavs efter ett långt fängelsestraff, hålls kvar i regimens fängelse.
  • 10 kvinnoaktivister i provinsen Gilan har sammanlagt döms till 60 år långa fängelsestraff för sina aktiva arbete om kvinnornas rätt till självbestämmelse. Enligt uppgift har dessa kvinnor blivit torterad och även våldtagna och hotades till döden.

FPI arbetar tillsammans med andra fackliga organisationer för ovillkorlig och omedelbar frigivning av alla fängslade fackliga, politiska, journalister, kvinno- och civila aktivister i Iran.

Lista på nyligen frigivna

• Reza Shahabi, Hassan Saidi, frigavs efter tre år och sex månaders fängelse.
  • Kivan Mohdadi, medlem i Irans Författarförbund, facklig aktivist och författare.

Kort permission

• Rasoul Bodaghi, ledamot i CCITTA, dömdes 2022 till fyra års fängelsestraff. Efter tre och halvt år i fängelse beviljades han nyligen en veckas permission. I en petition med över 7000 namnunderskrifter kräver CCITTAs medlemmar och andra kulturarbetare hans omedelbara och ovillkorliga frigivning.

Sjuksköterskornas landsomfattande protest och strejker

Sjuksköterskor har sedan 30 juli genom sina protester och strejker vid de flesta vårdcentraler och sjukhus i Iran kräver bland annat:

• Tillämpning av lagen om taxelagen det vill säga ett särskilt bidrag som enligt lag skall tilldelas medicinska tjänster och till sjuksköterskorna.
  • Alla former av tidsbegränsade kontraktsanställningar med otrygga anställningsvillkor via bemanningsföretag skall avskaffas.
  • krav på arbets- och säkerhetstrygghet i arbetet.
  • Tillåt bildandet av oberoende fackliga- och intresse-organisationer.

Sjuksköterskorna har genom en kampanj som kallas "Sjuksköterskors blodbrev", samlat in namnunderskrifter som överlämnats till landets tre maktcentraler där de kräver att få svar på de utlovade löftena om förbättring av sjuksköterskornas svåra arbetssituation.

Dessa protester och strejker har nu fått stöd av andra oberoende fackliga organisationer, bland annat från arbetarna inom oljeindustrin, Lärarnas samordningsråd, pensionärernas organisationer samt politiska och civila krafter.

Den islamiska regimen fördelar en stor andel av den statliga budgeten till religiösa institutioner istället för att höja budgeten till skola, sjukvård och pensioner. Detta har under de senaste åren resulterat i många protester. Regimens förhållningssätt till lärarnas, sjuksköterskornas, pensionärernas protester har alltid kännetecknats av ett politiskt och säkerhetspolitiskt synsätt som resulterar i att protesterna betecknas som omstörtande och samhällsfarliga. Detta eftersom regimen annars tvingas erkänna ILOs kärnkonventioner 87 och 98 om förhandlingsfrihet och organisationsfrihet. Detta skulle leda till att de oberoende och fria krafterna i samhället skulle ha fått möjlighet att organisera sig i oberoende fackliga organisationer med representativ status vilket regimen anser vara farligt.

Saied Tagavi och Leif Isaksson har varit i kontakt med det svenska Vårdförbundets internationella sekreterare för att diskutera de iranska sjuksköterskornas protester och strejker och deras konkreta krav. Vi ser positivt på deras uttalade solidaritet och stöd.

Call för Submission

Vid det möte som vi hade den 10 juni i Geneve med andra intresserade fackliga organisationer kom vi överens om att arbeta närmare tillsammans och med ITUC.

ITUC har givit Monina Wong i uppdrag att följa utvecklingen och arbetet. Monina har sedermera varit i kontakt med undertecknad om situationen i Iran. Detta för att skapa underlag om Iran till den kommande ILC-konferensen 2025. Saied Tagavi fick två frågeformulär; Call for Submissions C100 och C111 och artikel 22 observationer om Iran.

Dessa dokument skickades till Esmail Abdi i Iran och Eskandar Lotfi från CCITTA för att få svar på de ställda frågorna. Vi bevakar detta ärende tillsammans med Salvatore Marra hos den italienska fackliga organisationen CGIL. Bifogar Rapport från Iran.

Facklig Plattform Iran i samarbete med fackliga organisationer i Geneve

Den10 juni träffade Saied Tagavi, Leif Isaksson, Oscar Ernerot samt Javaid Rehman, Eskandar Lotfi CCITTA talesperson digitalt (Eskandar har fått asyl i Tyskland), franska, italienska, spanska samt belgiska fackliga representanter i Geneve för att diskutera förutsättningen för närmare samarbete och erfarenhetsutbyte om hur vi skulle väcka frågan om Iran inom ILO och med ITUC.

Vid mötet kom vi överens om att:

• Bilda en kommitté med de fackliga organisationer som var närvarande vid mötet. Detta för att bevaka och följa upp frågan om Iran i ILO.
  • Hålla kontakt med ITUC i syfte att organisera en global TU möte om Iran.
  • Vid nästa ILC-möte bör ett officiellt klagomål lanseras med hänsyn till artiklarna 24, 26, och 29. Detta med hänsyn till den akuta situationen om arbetarna, fackliga, lärarnas och kvinnornas Iran.
  • Iran ska läggas till som en specifik punkt på agendan för ITUC General Council i december.

Mai Sato ny FN-rapportör om HR-situationen i Iran

Vi har varit i kontakt med Javaid Rehman med önskemål om ett eventuellt möte med den nya rapportören vid vilket han skulle medverka.

Kontakt Facklig Plattform Iran

Frågor rörande verksamheten besvaras av:

Saied Tagavi, Projektledare Facklig Plattform Iran, saiedtagavi45@gmail.com

Leif Isaksson, Internationell Sekreterare LO, leif.isaksson@lo.se