Vi kan göra skillnad för människor på flykt

Internationellt Miljontals människor är på flykt från inbördeskriget i Syrien och från terrorgruppen IS. Just nu behövs akuta humanitära insatser för att rädda liv. Behoven är stora hos dem som flyr för sina liv och vi kan göra skillnad.

Människor på flykt.
Människor på flykt. Foto: UNHCR

Fred och demokrati på sikt

Pengar behövs också till långsiktiga insatser för att lindra flyktingkatastrofen. På sikt måste också kriget och terrorn stoppas och ett fredligt och demokratiskt Mellanöstern byggas upp.

Flyktingar tvingas göra en livsfarlig resa från länder som Syrien, Irak, Afghanistan och Sudan som slits sönder av krig och förstörelse. Listan med grymheter och mänskligt lidande är lång.

Tusentals familjer flyr för sina liv varje dag. De tar risken att korsa hav och taggtråd som utgör gränser. Många har inget annat val än att gå ombord på överfulla båtar för att ge sina barn en chans att överleva och komma i säkerhet.

Vi klarar flyktingströmmen

Jens Orback är generalsekreterare för Olof Palme International Center. Så här sa han i en intervju för Dagens Nyheter den 12 september.

- Vi har rätt stora flyktingströmmar, men det är inte mer än vad vi kan klara av om den politiska viljan finns. Det är en mycket liten del av världens befolkning som är på flykt utanför sina egna hemländer. Skulle Europa bestämma sig för att vi under ett par år kan ta emot fem miljoner människor så är det bara 1 procent av EUs befolkning. Om vi var hundra personer på en öde ö och det kom en person till varje år. Det hade vi klarat och det hade varit betydligt fler än i dag.

Kanaler att hjälpa

Det finns många bra kanaler om man vill göra en insats. Två säkra organisationer där vi vet att pengarna når fram är UNHCR och Olof Palme International Center om du också vill ge ett bidrag. Exempelvis kan du donera 100 kronor till Palmecentret genom att SMSa GODJUL till 72 456.

Det finns också andra sätt att hjälpa. UNHCR har listat 14 sätt att hjälpa just nu.

LO har bidragit med 250 000 kronor via UNHCR och många av LOs medlemsförbund har skickat sina bidrag till olika organisationer.

Christina Jonsson