Sverigedemokraterna är ett arbetarfientligt parti

Opinionsbildning Vi anser att SD har klarat sig för lindrigt undan. De har inte fått stå till svars för hela den politik de för. Det är viktigt att visa att SD är ett parti på yttersta högerkanten, säger Tobias Baudin.

Tobias Baudin kräver svar av Sverigedemokraterna.
Tobias Baudin kräver svar av Sverigedemokraterna. Foto: Christina Jonsson

Analys av SDs politik och budget

När LOs förste vice ordförande Tobias Baudin analyserar Sverigedemokraternas politik och budget kan han på punkt efter punkt påvisa att det handlar om ett parti på den yttersta högerkanten.

- Sverigedemokraterna för en politik som är tvärt emot det som gagnar LO-medlemmarna. Dels röstade de för en budget som innebär att vi nu inte kunde höja taket i arbetslöshetsförsäkringen. De har röstat för att Fas 3 ska vara kvar. De har röstat för att stupstocken inte ska avskaffas i sjukförsäkringen, vilket innebär att sjuka människor fortfarande ska kastas ut.

Fikar med riskkapitalister

På LO har det inte heller passerat obemärkt att Sverigedemokraterna har fikat och haft möten med riskkapitalister och stora vårdkoncerner.

- De har också svängt när det gäller vinster i välfärden där Sverigedemokraterna nu tycker att det är självklart att vinsterna i välfärden ska vara kvar. Det här visar på att det handlar om ett parti på den yttersta högerkanten, konstaterar Tobias Baudin.

- Vi granskar och synar Sverigedemokraternas politik. De har hittills klarat sig lindrigt undan och inte fått stå till svars för sin arbetarfientliga politik.

SD är svaret skyldigt

Nu är det dags att ta den debatten.

- Därför ställer vi frågan på vilket sätt välfärden blir bättre, på vilket sätt Kommunals medlemmar får det bättre om man drar bort 90 miljarder från välfärden. Det är de frågorna Sverigedemokraterna måste ge ett svar på, säger Tobias Baudin.

Christina Jonsson