Satsa 70 miljarder på välfärden!

Jämlikhet Tillgången till vård, skola och omsorg måste bli mer jämlik. Därför borde regeringen satsa 70 miljarder på välfärden under de kommande åren.

Undersköterska
70 miljarder kan ge utrymme för att anställa 130 000 personer i välfärden. Foto: Lars Forsstedt

Orättvis kommunalskatt eller generösa statsbidrag?

Det går bra för Sverige. Ekonomin är starkare än på länge. Samtidigt har många av landets kommuner svårt att finansiera välfärden. Det föds fler barn och våra äldre lever längre. Enligt Konjunkturinstitutet kommer kommunerna att behöva höja skatterna med 40 miljarder för att möta de behov som finns i skola, vård och omsorg under de kommande åren.

Men skattehöjningar är fel väg att gå, enligt LO. Kommunalskatten kostar lika mycket för en undersköterska som för en direktör. Dessutom garanterar inte en hög kommunalskatt en jämlik välfärd. Det är nämligen de kommuner som har de största utmaningarna som idag behöver höja skatten mest.

70 miljarder = 130 000 fler personer i välfärden

I stället borde regeringen satsa 70 miljarder på välfärden. 70 miljarder kan till exempel ge utrymme för att anställa 130 000 personer i välfärden. Det betyder fler undersköterskor, vårdbiträden, skötare och vårdare. Fler barnskötare, förskolepedagoger och elevassistenter. Fler kollegor till LO-medlemmarna i hela landet!

Har vi råd att inte satsa?

Många säger att vi inte har råd. Men LOs ekonomer har räknat på det här. Hur kan vi bäst använda de resurser som finns i Sverige? Prognosen talar sitt tydliga språk: när staten gör överskott borde pengarna fördelas till landets kommuner. För det är i välfärden miljarderna kan göra mest nytta.

På LO frågar vi oss snarare: Har vi råd att inte satsa? Elever lämnar skolan utan fullständiga betyg. Gamla och sjuka får inte den vård och omsorg de behöver. Hälften av alla som jobbar inom äldreomsorgen är oroliga över att bristen på personal utsätter de äldre för risker. Har vi verkligen råd med det?

Läs mer om LOs krav på 70 miljarder till välfärden

Karl-Petter Thorwaldssons första maj-tal

"Staten behöver öka bidragen till kommunerna" - Karl-Petter Thorwaldsson och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) i Svenska Dagbladet

"3 700 nya jobb till välfärden i Gävleborg" - debattartikel i Hela Hälsingland