Säg ifrån - för trygga jobb

Anställningsvillkor Under flera år har arbetsgivarnas makt ökat, på bekostnad av vanligt folks trygghet. Och attackerna fortsätter. Näringslivet och högern arbetar intensivt för att försämra anställningstryggheten ännu mer. Detta måste få ett stopp.

Foto: Simon Rosengren

Vi förtjänar bättre

Antalet människor som går på otrygga anställningar ökar. Barnskötare och lagerarbetare som inte vet när nästa arbetspass börjar. Undersköterskor och lokalvårdare som arbetar ofrivillig deltid. Butiksanställda och kockar som drabbas av hyvling - där du får välja mellan att arbeta färre timmar eller bli uppsagd.

I dag jobbar var tionde arbetare på timme eller när chefen kallar. Mer än varannan arbetarkvinna är deltidsanställd. Var femte arbetare har en tidsbegränsad anställning.

Osäkerheten påverkar hela livet. Hur lönen ser ut i slutet av månaden. Om man kan hämta ungarna på förskolan på kvällen. Om man får lån i banken. Det otrygga jobbet gör en maktlös.

Det är vi som får Sverige att fungera

Det är undersköterskorna som tar hand om äldre. Det är butiksanställda som ser till att hyllorna fylls på. Det är chaufförerna som transporterar våra livsmedel. Det är byggnadsarbetarna som bygger husen vi bor i och vägar vi kör på. Det är buss- och tågförarna som ser till att vi kommer fram i tid. Utan oss, miljoner arbetare, stannar Sverige.

Vi är stolta över våra arbeten. Men vi tänker inte vara tysta när våra villkor försämras. Nog är nog.

Arbetare förtjänar bättre, och det som är bra för LO-förbundens medlemmar är också bra för Sverige. LOs mål är, och kommer alltid att vara, bättre villkor på arbetet. Nu växlar LO upp och trygga jobb kommer att stå i centrum för allt vi gör.

När vi förhandlar med arbetsgivarna: I avtalsrörelsen kräver LO-förbunden att otrygga anställningar begränsas.

I påverkansarbetet mot politikerna: De lagförslag om arbetsrätten som regeringen arbetar med ska ta hänsyn till LO-förbundens medlemmar och arbetarnas villkor i Sverige. De otrygga anställningarna, visstider, deltider och hyvling, ska begränsas.

I valrörelsen 2022: Varje medlem, i varje fikarum, varje byggbod och varje gruppchat med arbetskamraterna ska veta vad facket kämpar för och vad som står på spel om högern får mer makt efter nästa val.

Men det kommer inte att gå utan dig. Vi behöver dig för att kunna påverka arbetsgivarna, politikerna och väljarna.

Säg ifrån du också - för trygga jobb! Skriv på uppropet här