Ny film om Moderaternas hot mot arbetsmiljön

Opinionsbildning Moderaternas och Sverigedemokraternas politik hotar arbetsmiljön för miljoner löntagare. Det är budskapet i LOs nya valfilm.

– Trygghet för mig är att ha en fast tjänst och veta att jag har ett jobb att gå till varje morgon, säger undersköterskan Ann-Sofie i filmen.

Men om Moderaterna och de andra allianspartierna får bestämma är Ann-Sofies anställningstrygghet hotad. Partierna har tydligt berättat att man vill ändra i turordningsreglerna och ge "kompetens" större vikt vid uppsägningar.

Vem definierar ”kompetens”?

Problemet enligt LO är att "kompetens" är ett godtyckligt begrepp som arbetsgivaren kan tolka till sin fördel.

– Den som är skyddsombud och vill ha bra arbetsvillkor kommer aldrig att bli lika "kompetent" som den som inte säger någonting, säger byggnadsarbetaren Henrik i filmen.

Arbetsmiljön hotas av moderater och sverigedemokrater

Om Moderaternas förslag om försämrad anställningstrygghet blir verklighet riskerar även arbetsmiljön att försämras. Vem vågar säga ifrån om dåliga villkor eller farliga situationer om man hotas av uppsägning? Den förra borgerliga regeringen snålade dessutom kraftigt in på det förebyggande arbetsmiljöarbete.

Ett annat av partierna Henrik syftar på är Sverigedemokraterna. SD har bland annat röstat nej till en nollvision mot dödsolyckor i arbetet.

– Det är likadant på varenda jävla bygge där det händer allvarliga olyckor. Det enda som kan få det att bli bättre är en förbättrad arbetsmiljö. Och det säger vissa partier nej till, säger byggnadsarbetaren Henrik.

Se nya filmen i LO Play eller på LOs Facebook

LOs förra valfilm, Moderaterna står inte på arbetarnas sida, har visats över en halv miljon gånger.

Se den nya filmen i LO Play eller på LO Sveriges Facebooksida