Nu är vi igång med LO-kongressen

Organisationsfrågor I sitt välkomsttal fördömde LOs ordförande mordet på labourpolitiker Jo Cox och betonade att fackligt-politiskt arbete inte får vara förenat med livsfara och vikten av att vi behåller ett öppet samhälle.

Karl-Petter Thorwaldson inför sitt hälsningstal till LO-kongressen.
Karl-Petter Thorwaldsson inför sitt hälsningstal till LO-kongressen. Foto: Christina Jonsson

Våra bärande idéer driver oss

Fackligt arbete är förenat med livsfara, sa LOs ordförande i samband med fördömandet av mordet på labour-politiker Jo Cox.

- Det är bara genom ett öppet samhälle vi kan mötas i respekt för varandras åsikter. Vi behöver mer jämlikhet och vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utföra fackligt och politiskt arbete utan risk att förlora våra liv.

- Det som driver oss är våra bärande idéer och det är våra fackligt förtroendevalda som bär våra idéer vidare. Det är fint att vara en del av LO-förbundens medlemmars vardag.

Houcine AbbassiI sitt välkomsttal hälsade Karl-Petter Thorwaldsson de 80 internationella gästerna välkomna som kommer från alla kontinenter, från Grönland i norr till Zimbabwe i söder.

- Er fackliga kamp är vår fackliga kamp. Jag hoppas ni känner er välkomna till vår 28e kongress. Och vi har en nobelpristagare bland våra gäster, Houcine Abbassi som Sharan Burrowtillsammans med andra i det tunisiska samhället arbetade för fred i Tunisien och Sharan Burrow, världsfackets generalsekreterare, bland många andra.

Förbättringar i a-kassan och Fas 3

Karl-Petter Thorwaldsson ser fram emot att få hälsa statsminister, den före detta svetsaren och före detta ledamoten i LOs styrelse, Stefan Löfven välkommen till kongressen på måndag och nämnde förbättringar som den socialdemokratiska regeringen redan genomfört.

- Nu är taket höjt rejält från 680 till 910 kronor. Det är 5 000 kronor mer i månaden för den som riskerar att bli arbetslös, ett helt nytt trygghetssystem som socialdemokraterna fixat.

- Och äntligen har utfasningen av Fas 3 påbörjats. För första gången minskar nu antalet människor som går in i förnedringens Fas 3.

Det är ni som har makten

Val av LOs ordförande sker i morgon, lördag. De här dagarna är det ombuden som har makten i LO.

- Det är ni som är ledare för LO i Sverige de här dagarna. Men på måndag tar jag tillbaks den, om det går som jag vill, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

Kongressen beslutade ge ansvarsfrihet för LOs verksamhet den senaste kongressperioden så förutsättningarna är goda.

Christina Jonsson