LO på Pride: Gör slut med det normativa arbetslivet

Anställningsvillkor Fackets grundläggande uppgift är att se till att alla löntagare har lika rättigheter och skyldigheter på jobbet och att löntagare inte spelas ut mot varandra av arbetsgivaren. Det är en facklig kärnfråga att se till så att alla löntagare har likvärdiga möjligheter och villkor oavsett sexuell läggning och könsidentitet. LO medverkar i Stockholm Pride för att stärka kunskaperna om hbtq-frågor och för att bredda bilden av det fackliga arbetsmiljöarbetet.

Per-Olof Sjöö, Tobias Baudin och Annelie Nordström i samspråk om fackligt arbete mot diskriminering.

Tillsvidareanställning ska vara normen

LO Pride 2015LO inledde Prideveckan med ett seminarium på temat Gör slut med det normativa arbetslivet. Joa Bergold, utredare på LO, presenterade en uppföljning av rapporten Öppenhet i arbetslivet från 2011 (den nya rapporten kommer att finnas på hemsidan inom kort). I den efterföljande paneldiskussionen mellan Kommunals ordförande Annelie Nordström, GS ordförande Per-Olof Sjöö samt LOs förste vice ordförande Tobias Baudin pekade Baudin på anställningsvillkorens betydelse:

- Vi måste jobba mer med de tysta arbetsplatserna. Visstidsanställningar gör att det blir ett osäkert arbetsklimat och därigenom tystnar det på arbetsplatsen och färre vågar vara sig själva.

- Tillsvidareanställning ska vara normen. Facket måste också arbeta förebyggande med systematiskt arbetsmiljöarbete och genom att utbilda skyddsombuden.

Ingen ska diskrimineras

Facket har ett självskrivet ansvar att bevaka att arbetsmiljön är bra för alla på arbetsplatsen. Det ska vara naturligt för medlemmarna att vända sig till facket om man själv eller en arbetskamrat känner sig mobbad, trakasserad eller diskriminerad, oavsett orsak.

Kom med i Prideparaden

Tobias Baudin deltar i paraden som avgår från Mariatorget klockan 13.00 på lördag den 1 augusti. Kom med du också!

Pride Park finns på Östermalms idrottsplats mellan den 29 juli och den 1 augusti 2015. Läs mer på Prides hemsida.

Annette Kirmo/LO/SE