Hård kritik mot Moderaternas politik i LOs valfilm

Opinionsbildning I filmen som släpptes förra veckan möts sex fackliga medlemmar för att prata om hur ett maktskifte efter valet i september skulle påverka dem. "Tack vare debatten om filmen har fler blivit medvetna om hur Moderateras förslag skulle påverka vanligt folks trygghet", säger Therese Guovelin, LOs vice ordförande.

LOs valfilm

Se filmen i LO Play

"Jag som undersköterska har en lön på 24 200 kronor. Att sänka min lön med 30 procent innebär att jag inte kommer att ha råd med någonting" säger en av de deltagande. "Moderaterna kommer att fördärva arbetsmarknaden och sätta den ur spel" säger en annan.

Uppluckrad anställningstrygghet och sänkta löner – två aktuella förslag från Moderaterna

Samtalen som förs i filmen bygger framför allt på två vallöften från Moderaterna. Dels att partiet vill försämra anställningstryggheten genom att ändra i turordningsreglerna.

Dels att Alliansen med sina så kallade "inträdesjobb" vill lagstifta om sänkta löner för unga och utrikesfödda.

LO välkomnar fortsatt debatt om trygghet för vanligt folk

Filmen har visats över en kvarts miljon gånger på Facebook. LOs valledning är nöjda med att filmen fått stor uppmärksamhet.

– Äntligen diskuteras hur Moderaternas politik skulle slå mot LO-förbundens medlemmar. Tack vare debatten om filmen har fler blivit medvetna om hur förslagen skulle påverka vanligt folks trygghet, säger Therese Guovelin, LOs vice ordförande.

Läs också debattartikeln i Aftonbladet: "Nej, vi ljuger inte om Moderaternas politik"