Coronaviruset och dina rättigheter på jobbet

Anställningsvillkor Har jag rätt till lön om jag påverkas av coronaviruset? Finns det något stöd att få om jag blir uppsagd? Vart kan jag vända mig för att få svar på frågor?

Foto: Lars Forsstedt

Coronaviruset och lönen

Vad händer med lönen om du inte kan vara kvar på din arbetsplats på grund av coronaviruset? Följande gäller:

• Om arbetsgivaren uppmanar dig att inte komma till jobbet på grund av smittrisk så har du rätt till lön precis som vanligt, oavsett om arbetsgivaren kan ge dig arbetsuppgifter eller inte. Du behöver givetvis inte heller ta semester. Däremot har du inte rätt till lön om du själv väljer att stanna hemma utan att göra upp det med arbetsgivaren.
  • Om du är på tjänsteresa och blir förhindrad att komma hem på grund av ett myndighetsbeslut räknas det som en del av tjänsten och då ska du också ha lön. Om du råkar ut för samma sak vid till exempel en privat resa har du däremot inte rätt till lön. Den situationen kan jämföras med om du blir försenad till jobbet på grund av snökaos eller liknande. Inte heller då har arbetsgivaren skyldighet att betala lön.
  • Om du skulle bli sjuk av viruset har du givetvis rätt till sjuklön och ersättning från Försäkringskassan enligt samma regler som vid andra sjukdomar. Regeringen har nu dessutom beslutat att tills vidare avskaffa karensdagen (karensavdraget) i sjukförsäkringen. Eftersom regeringen dessutom har beslutat att klassa Covid-19 som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom har du också rätt till en särskild smittbärarpenning från Försäkringskassan. Då krävs dock läkarintyg.

Fråga facket

Om du har fler frågor som rör jobbet, ring Fackets hjälptelefon på 020-56 00 56 eller mejla oss på 020.560056@lo.se. Du kan också kontakta något av LOs förbund (svarar även på frågor om a-kassan)

A-kassa

På grund av coronakrisen föreslår regeringen en rad tillfälliga åtgärder som gör det enklare att få arbetslöshetsersättning. Regeringen höjer också ersättningsnivåerna i a-kassan och den veckolånga karensen tas bort.

Exakt hur mycket a-kassan höjs och hur kraven mildras ser du här

Om du inte redan är med i a-kassan så hittar du rätt a-kassa här.

Omställningsstöd

Missa inte chansen till omställningsstöd om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist.

Arbetsskada

Gäller den kollektivavtalade arbetsskadeförsäkringen när jag arbetar hemma pga coronaviruset? Läs mer om detta hos Afa försäkring

Socialförsäkringar

Frågor om sjukpenning, karensavdrag, vab och läkarintyg svarar Försäkringskassan på.

Allmänt om coronaviruset

Håll dig uppdaterad om hälsoläget och Covid-19 på Folkhälsomyndihetens hemsida.