Bra med begränsad arbetskraftsinvandring

Arbetsmarknad "Vi ska ha ordning och reda på svensk arbetsmarknad och sätta stopp för lönedumpning och fusk". LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är positiv till Socialdemokraternas förslag om begränsad arbetskraftsinvandring.

Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Klara Linder

Slopad arbetskraftsinvandring till yrken där det inte råder brist. Det blir verklighet om Socialdemokraterna behåller makten efter valet.

Arbetsmarknadens behov ska styra

Partiet vill att varje ansökan om arbetskraftsinvandring ska prövas mot behovet på arbetsmarknaden. En ny myndighet med råd och insyn från fack och arbetsgivare ska fatta besluten.

Helt rätt väg att gå, enligt LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

– Mer än 40 procent av arbetskraftsinvandringen går i dag till yrken som endast kräver kort eller ingen utbildning. De lediga jobben borde i stället gå till de nyanlända som redan finns i Sverige och som väntar på att komma in på arbetsmarknaden, säger han.

Stopp för lönedumpning, fusk och utnyttjande

Oseriösa arbetsgivare som utnyttjar människor från andra länder genom låga löner och usla arbetsvillkor – det har facket varnat för länge. Om Socialdemokraterna får igenom sitt förslag blir förhandskontrollerna av de företag som ansöker om arbetskraftsinvandring tuffare. Arbetstagare som drabbats av att arbetsgivare missköter sig ska dessutom få rätt att söka skadestånd. Det välkomnas av LO.

– Vi ska ha ordning och reda på svensk arbetsmarknad och sätta stopp för lönedumpning och fusk, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Läs mer om LOs syn på arbetskraftsinvandring