Europas bästa tävlar i yrkesskicklighet

Arbetsmarknad På torsdag startar yrkestävlingen Euroskills. 40 000 besökare väntas vara på plats i Göteborg för att se över 500 deltagare från hela Europa tävla i alltifrån servering till målning.

EuroSkills Europakarta
Foto: EuroSkills

35 yrkeskategorier

Euroskills, eller yrkes-EM, kommer att pågå under tre dagar från torsdag den 1 december fram till och med lördag den 3 december. Totalt kommer det att tävlas i 35 olika yrkeskategorier.

En av arrangörerna är LO som med arrangemanget vill locka fler att välja en yrkesutbildning.

- Det här är ett utmärkt skyltfönster för alla LO-yrken. Plåtslagare, hotellreceptionister och murare. Alla kommer att tävla sida vid sida. Förhoppningsvis kan det locka en del av de ungdomar som kommer dit och tittar att välja en yrkesutbildning, säger Therese Guovelin LOs förste vice ordförande som kommer att vara på plats under tävlingarna.

Hoppas på medaljregn

Det svenska landslaget består av 31 ungdomar från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr. Vid senaste Euroskillstävlingen i franska Lille 2014 tog laget hem 2 guld, 5 silver och 1 brons. Med hemmapubliken i ryggen hoppas Therese Guovelin att det är ett resultat som kommer att överträffas.

- Jag är optimist så jag tror att vi tar minst tio medaljer, säger Therese Guovelin.

Läs om EuroSkills och se programmet här.

Karta över mässområdet för EuroSkills.

Jon Andersson