7 fackliga segrar i höstbudgeten

Ekonomi "Nu är det skördetid för vanligt folk. Det här en budget som har ett stort fokus på att stärka välfärden", säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

Livsmedelsarbetare
Foto: Lars Forsstedt

Billigare att vara med i facket

Snart får du göra skatteavdrag på fackföreningsavgiften med 25 procent. Det betyder att ditt fackliga medlemskap blir billigare och att fler har råd att gå med. Om många är med i facket blir våra röster starkare när vi förhandlar om löner och påverkar politiken.

200 kronor mer i barnbidrag

Alla barn förtjänar en bra start i livet, oavsett föräldrarnas ekonomi. Men många barnfamiljer kämpar för att få vardagen att gå ihop. 200 kronor är ett välkommet tillskott när barnbidraget höjs till 1 250 kronor per barn.

Fördubblat tandvårdsbidrag

Idag kan man se på dina tänder om du är rik eller fattig. Så ska det inte vara! Därför är det bra att tandvårdsbidraget höjs till 600 kronor om året för unga och äldre, och till 300 kronor per år för de mellan 30 och 64 år. På sikt vill LO att tandvården ska vara en del av den vanliga sjukvården.

Höjt inkomsttak i sjukförsäkringen

Du ska inte lida ekonomiskt bara för att du är sjuk! Att regeringen höjer inkomsttaket i sjukförsäkringen betyder att fler får mer kvar av lönen när de måste vara borta från arbetet en tid. LO tycker att minst 80 procent av medborgarna ska ha minst 80 procent av sin lön i ersättning vid sjukdom. Detta är ett viktigt steg på vägen dit.

Yrkesprogrammen får mer resurser

Arbetsgivarna skriker efter folk och du som väljer en yrkesutbildning kan räkna med att snabbt få jobb efter examen. Med regeringens satsning får programmen fler lärare och mer tid för undervisning – dessutom blir du behörig till högskolan om du vill studera vidare en dag.

Sänkt skatt och höjt bostadstillägg för pensionärer

Har du 17 000 kronor eller mindre i pension? Då får du sänkt skatt med regeringens budget. Dessutom höjs bostadstillägget för de 290 000 pensionärer som har lägst inkomster.

Mer pengar till välfärden där du bor

Oavsett om du bor i Danderyd eller Degerfors har du rätt till en bra välfärd. LO har länge krävt att regeringen ska stötta landets kommuner och landsting med miljardsatsningar. Budgetens sjukvårdsmiljarder och satsning på kommunsektorn visar att de lyssnat – men mer måste till om skola, vård och omsorg ska hålla samma kvalitet i hela landet.

Källa: Budgetpropositionen för 2018: Samhällsbygget – investera för framtiden