Svartjobb

Facket Direkt

Ekonomisk otrygghet

Utöver den skatt som du betalar på din lön så är din arbetsgivare skyldig att betala en arbetsgivaravgift till skatteverket. Arbetsgivaravgiften beräknas utifrån hur mycket du tjänar och hur gammal du är.

Att arbeta svart innebär att du inte betalar skatt och att arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgift. Pengar till din framtida pension, föräldrapenning, sjukpenning och andra ersättningar från Försäkringskassan uteblir. Om du arbetar svart går du miste om dessa vilket kan leda till stora problem för dig om du t ex skadar dig i arbetet eller blir sjuk under en längre tid.

Någon annan vinner

Tänk på att en arbetsgivare som bedriver sin verksamhet med "svartjobbare" med stor sannolikhet inte har kollektivavtal vilket innebär att du går miste om andra förmåner, t ex försäkringar. Läs mer under rubriken Kollektivavtalet.

Att jobba svart är kriminellt och det är någon annan än du som tjänar på det. Svartarbete sker på din bekostnad.

Stärk dina kunskaper ytterligare - gå en facklig utbildning!