Laura Hartman ny chefsekonom på LO

Organisationsfrågor LO har beslutat att utse Laura Hartman, 48, till ny chefsekonom. Hon är docent i nationalekonomi vid Uppsala universitet och för närvarande verksam som hållbarhetschef i Uppsala kommun.

Laura Hartman blir LOs nye chefsekonom från den 10 januari 2022.

- Jag är oerhört glad över att ha lyckats rekrytera Laura till LO. Med sin skärpa och sitt samhällsengagemang är jag övertygad om att hon kommer att vässa vårt arbete ytterligare, säger LOs kanslichef Annika Nilsson

Laura Hartman har en gedigen erfarenhet från flera organisationer och myndigheter. Hon har bland annat lett utredningar på Försäkringskassan, Studieförbundet för Näringsliv och Samhälle och har en lång forskarbakgrund på IFAU.

- Jag är både glad och hedrad över förtroendet. LO, med sin givna plats i samhällsdebatten och kompetenta medarbetare, erbjuder en unik plattform att påverka från. Arbetsmarknadspolitiken, socialförsäkringssystemet och en trygg och jämlik omställning till gröna jobb är frågor som jag tidigare arbetat med och hoppas kunna driva även i denna roll, säger Laura Hartman.

Laura Hartman tillträder den 10 januari.