Isabelle Ljungberg ny kommunikationschef för LO

Organisationsfrågor Isabelle Ljungberg har i dag utsetts till ny kommunikationschef för LO.

Foto: Joacim Schwartz

Isabelle Ljungberg har varit tf kommunikationschef för LO sedan april i år och utsågs i dag till ny kommunikationschef av LO:s styrelse.

- LO är och ska vara en central aktör som lyfter villkoren för LO-kollektivet i samhällsdebatten. Kommunikationen både utåt och inom fackföreningsrörelsen är avgörande för att det ska lyckas. Jag är glad, stolt och laddad inför jobbet att vara med och bidra i det arbetet, säger Isabelle Ljungberg.

Isabelle Ljungberg är utbildad jurist och ekonom och har bland annat arbetat som påverkansansvarig på LO, politiskt sakkunnig på justitiedepartementet, som marknads- och försäljningschef på Bilda förlag och Idé och som insamlingsansvarig på Olof Palmes Internationella Center. Hon efterträder LO:s tidigare kommunikationschef Åsa Märs.

- Som kommunikationschef kommer Isabelle Ljungbergs bakgrund och erfarenhet att bidra till det arbete vi nu drar igång för att vara världens starkaste fackföreningsrörelse, säger LO:s nya kanslichef Elisabeth Brandt Ygeman.

LO-styrelsen utsåg redan i juni Elisabeth Brandt Ygeman till ny kanslichef. Hon har fram tills nyligen varit förste vice ordförande för Handelsanställdas förbund och börjar formellt sitt arbete på LO i dag.