Facket direkt facketdirekt.nu

LO söker nationalekonom till enheten för ekonomisk politik

Organisationsfrågor Vi söker en erfaren nationalekonom för ett vikariat under perioden 1 januari - 31 augusti 2022.

Enheten för ekonomisk politik ansvarar för policyutveckling och bevakning inom finans- och penningpolitik, gör ekonomiska prognoser och beräkningar av det samhällsekonomiska löneutrymmet. Enheten ansvarar också för policyutveckling och bevakning inom näringspolitik, bostadspolitik, allmänna pensioner och infrastruktur.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Bidra i projektet ”Resurser och kvalitet i välfärden”.
  • Ta fram underlag och ge kvalificerad rådgivning till ledningen i aktuella ekonomiskpolitiska frågor.
  • Utarbeta rapporter- och svara på remisser.
  • Följa och bevaka området genom kontakter med forskare, politiker, departement, myndigheter och organisationer.
  • Representera LO i arbetsgrupper/utredningar såväl internt som externt.

Erfarenheter

Vi söker dig som har stor erfarenhet av kvalificerat makroekonomiskt analysarbete och övrigt nationalekonomiskt utredningsarbete.

Kvalifikationer

Du har mycket goda analytiska färdigheter och mycket goda kunskaper om hur det politiska systemet fungerar.

Du har universitets/högskoleutbildning på magisternivå med tyngdpunkt på nationalekonomi.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, initiativrik och utåtriktad, har god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och har en mycket god organisationsförmåga.

Du delar arbetarrörelsens värderingar och har goda kunskaper om fackföreningsrörelsens ideologi, arbetssätt och organisation.

För frågor om tjänsten svarar Åsa-Pia Järliden Bergström, Tf enhetschef, asa-pia.jarliden-bergstrom@lo.se, 08-796 26 41. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se, 08-796 26 27.

Tjänsten är ett vikariat under perioden 1 januari - 31 augusti 2022.

Välkommen med din ansökan senast den 18 oktober 2021 till jennie.bjorsson@lo.se

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.