Facket direkt facketdirekt.nu

LO söker digital kommunikatör

Organisationsfrågor Vi söker en erfaren Digital kommunikatör som vill vara med och utveckla LOs externa kommunikation. Tjänsten är ett vikariat under perioden 1 januari - 31 oktober 2022.

Enheten för kommunikation och ledningsstöd ansvarar för den strategiska och politiska planeringen i LO-kansliet och samordningen av LOs opinionsbildande insatser. Enheten ansvarar för press- och mediearbete, kampanjer, facklig-politisk samverkan på nationell nivå, omvärldsbevakning, medborgarkontakter samt hemsida, Facket Direkt, blogg och sociala medier.

Enheten samordnar och förbereder ledningens aktiviteter samt ansvarar för det strategiska arbetet med LOs varumärke.

Som Sveriges största fackliga centralorganisation är det mediala trycket periodvis högt och intresset kring LOs position i olika samhällsfrågor stort. Det innebär att det krävs att du trivs med att arbeta under högt tempo. Du kommer också att arbeta med såväl proaktiv som reaktiv kommunikation samt att sammanfoga traditionellt pressarbete med digital media och driva kampanjer.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Producera innehåll till LOs kanaler i sociala medier utifrån LOs ställningstaganden och arbetarrörelsens värderingar.
  • Föreslår, utför och utvärderar kommunikationsaktiviteter i enlighet med LOs kommunikationsstrategi.
  • Utvecklar strategier och kampanjer för LOs opinionsbildning i digitala kanaler.
  • Projektleder och producerar filmer, tv-sändningar och event i rörlig bild.
  • Samarbetar med policyenheterna och LO-ledningen i frågor om digital kommunikation.

Kvalifikationer

Du har högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom relevanta områden som kommunikation, digital produktion och marknadsföring.

Erfarenheter

Erfarenhet av kommunikationsarbete såsom digital produktion, kommunikation och marknadsföring. Erfarenhet av arbete i idéburen och facklig verksamhet är meriterande.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, initiativrik och utåtriktad, har god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och har ett gott ordningssinne.

Du är en lagspelare som är van vid att växla mellan att arbeta såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Arbete inom fackföreningsrörelsen eller socialdemokratin är meriterande.

Frågor om tjänsten För frågor om tjänsten svarar Åsa Märs, enhetschef, asa.mars@lo.se, 08-796 25 45. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se, 08-796 26 27.

Tjänsten är ett vikariat under perioden 1 januari till 31 oktober 2022. Intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober 2021 till jennie.bjorsson@lo.se

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.